Τα διόδια και η Βαρυμπόμπη

2018-09-12

 Σε ιστορική του έρευνα ο Νίκος Καραφωτίου, πρωην αντιδημάρχου Ν.Ερυθραίας, διαπιστώνει ότι στη γέφυρα Βαρυμπόμπης και στο Καστρί λειτουργούσαν σταθμοί διοδίων συνεχώς για 97 έτη, από το 1853 επί Βασιλέως Όθωνος μέχρι το 1949! Σήμερα οι αρμόδιοι θέλουν να επιστρέψουμε εκεί...

Κτίσμα παλαιού σταθμού διοδίων εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα στο τέρμα της οδού Τατοΐου, 100 μέτρα πριν από τη γέφυρα της Βαρυμπόμπης. Ο ερειπωμένος παλαιός σταθμός εντυπωσιάζει ακόμα αφού, παρα την καταστροφή των πορτοπαραθύρων του διατηρεί αλώβητο τον αρχιτεκτονικό του χαρακτήρα.

Εντός χέρσου και πρόχειρα περιφραγμένου οικοπέδου ενός στρέμματος ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων βρίσκεται μικρό κτίσμα ενός δωματίου επιφάνειας 20τ.μ. (4χ5 μέτρα) με λιθόκτιστη ισχυρή και επιμελημένη κατασκευή με τζάκι και δίρριχτη σαμαρωτή κεραμοσκεπή. Τα κεραμίδια που έχουν απομείνει προκαλούν εντύπωση για το μέγεθος (30χ45εκ.) και την ποιότητά τους. Η στέγη κατέρρευσε μετά την πυρκαγιά, το θέρος του 1973. Η είσοδος του σταθμού ήταν στη νότια πλευρά, ενώ στις υπόλοιπες τρεις υπάρχουν μεγάλα τοξοειδή και σε χαμηλό ύψος παράθυρα, κατασκευασμένα προφανώς για την καλύτερη επιτήρηση και είσπραξη διοδίων. Γενικά το κτίσμα στο οποίο έχουν αφαιρεθεί τα πορτοπαράθυρα, διατηρεί σε ικανοποιητικό βαθμό τα οικοδομικά στοιχεία της αρχικής κατασκευής. Θεωρείται και είναι το παλαιότερο οικοδομικό κτίσμα του καλλικρατικού Δήμου της Κηφισιάς (Κηφισιά-Ερυθραία-Εκάλη)

(Φωτό: Χρ. Βασιλόπουλος)

Στην Αρχαία Αθήνα οι κληρονόμοι κατέβαλαν στον Δήμο τα "Διαπύλια τέλη" για την εκφορά της σορού των θανόντων εκτός των πυλών της πόλης. Στη Βυζαντινή και Ρωμαϊκή περίοδο τα τέλη αυτά διατηρήθηκαν με διαφορετική μορφή, ως φορολογία στη διακίνηση μεταξύ των πόλεων των καταναλωτικών προϊόντων και αγαθών και τελικά καταργήθηκαν με την απελευθέρωση της Ελλάδος....

Με τη σύσταση του νέου Ελληνικού κράτους τα Διαπύλια Τέλη επανέρχονται το έτος 1847 με το Νόμο 68/1847 »Περί δημοτικών φόρων» με σκοπό την οικονομική ενίσχυση των Δήμων.

Το 1868 με τον νόμο 269/1868 »Περί οδοποιίας» καθιερώνονται επιπλέον και τέλη διοδίων με σκοπό τη χρηματοδότηση επισκευών και συντήρησης των δημοσίων οδών. Ο τρόπος και ο τόπος λειτουργίας τους ήταν ο ίδιος με των Διαπόλιων με μόνη διαφορά την είσπραξη διοδίων και για τη διέλευση των χωρίς φορτίο ζώων (δεν υπήρχαν τότε αυτοκίνητα), βάσει λεπτομερούς τιμοκαταλόγου, στον οποίο περιλαμβάνονται και.... καμήλες με ή άνευ αναβάτη...

Ο σταθμός Τατοΐου με προορισμό την είσπραξη αρχικά των Διαπύλιων τελών λειτούργησε το 1853, μετά την κατάργηση του Δήμου Αμαρουσίου και την επέκταση των βόρειων ορίων του Δήμων Αθηναίων στην περιοχή, με το ΒΔ 24.9.1853 »Περί συγχωνεύσεως των Δήμων Αθηναίων και Αμαρουσίου». Δεν έχει εξακριβωθεί η ακριβής έναρξη λειτουργίας του ως σταθμού Διοδίων, που έγινε σε αντικατάσταση του σταθμού της γέφυρας Ποδαράδων (σημερινό Νέο Φάληρο) και ο οποίος εξακολούθησε να λειτουργεί συμπληρωματικά, πιθανολογείται, όμως, το έτος 1869, ταυτόχρονα με του Καστριού. Ο σταθμός καταργήθηκε οριστικά το 1949....

Πηγή: Η Μηχανή του Χρόνου : https://www.mixanitouxronou.gr/stathmos-diodion-ilikias-163-eton-kataskevastike-epi-othona-stin-n-erithrea-ke-simera-epichiroun-na-ton-epanaferoun-kataskevastike-gia-tin-forologisi-isagomenon-emporevmaton-ke-epektathike-sta-zoa/

Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε